شیوع ویروس کرونا و تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی باعث شده که استفاده از کلاس های آنلاین افزایش پیدا کند. علت آن هم ماهیت خطرناک ویروس کرونا می باشد. در نتیجه بسیاری از مدارس تعطیل شده اند و کلاس ها و امتحانات به صورت آنلاین برگزار می شوند. به همین دلیل می خواهیم در مورد مزایا و معایب آموزش آنلاین مطالبی رو با شما به اشتراک بگذاریم.

مزایا  و معایب کلاس آنلاین

1. افزایش انعطاف پذیری

یکی از رایج ترین دلایلی که افراد دوست دارند در کلاس آنلاین ثبت نام کنند ، این است که مجبور نیستند بصورت فیزیکی در کلاس حاضر شوند و می توانند زمان کافی داشته باشند زیرا قادر خواهند بود در محل موردنظرشان که دسترسی به اینترنت دارند در کلاس آنلاین شرکت کنند. حتی در برخی موارد می توانند زمان برگزاری کلا س را مشخص کنند . با گسترش آموزش آنلاین ، می توانید هر جای دنیا و در هر کلاس آنلاینی مربوط به هر رشته ای که خواستید شرکت کنید و متوجه خواهید شد که انعطاف پذیری کلاس های آنلاین با کلاس های حضوری قابل مقایسه نیست.

این انعطاف پذیری به درد دانشجویان و دانش آموزانی می خورد که تعهدات شخصی زیادی دارند ، در نتیجه همیشه نمی توانند در زمان مشخص در کلاس حضور پیدا کنند. بعضی از این افراد ممکن است که بچه کوچک داشته باشند . به همین دلیل برای کلاس های آنلاین هر زمان که بخواهند خودشان را آماده می کنند.

2.    به صرفه تر بودن

کم هزینه بودن این کلاس ها نیز یکی دیگر از عواملی است که انعطاف پذیری کلاس های آنلاین را نشان می دهد. تجربه حضور در کلاس های آنلاین می تواند بی نظیر باشد. شاید کلاس های حضوری بیشتر مورد علاقه شما باشد اما این را در نظر بگیرید که هزینه آن ها بالاتر است. بسیاری از افراد برای حضور در کلاس های حضوری در دانشگاه ها مجبور به گرفتن وام می باشند.

درنتیجه شرکت در کلاس های آنلاین باعث صرفه جویی در هزینه های دانشجویان می شود و پرداخت هزینه برایشان آسانتر خواهد بود . همچنین کلاس های آنلاین معمولاً نیاز و هزینه کمتری برای خرید کتاب ، تسهیلات غذا و حمل و نقل دارد. در نتیجه پول بسیار زیادی ذخیره خواهد شد.

3. نیاز نداشتن به رفت و آمد

استفاده از لوازم حمل و نقل برای رسیدن سر کلاس هم وقت شما را هدر می دهد و هم نیازمند هزینه می باشد. در نتیجه با کلاس های آنلاین مجبور به پرداخت این هزینه ها نیستید و با مشکلاتی مثل ترافیک ، خرابی ماشین ، بدی آب و هوا و غیره مواجه نمی شوید. تنها کاری که باید انجام دهید ، این است که کامپیوتر خود را روشن کرده و وارد کلاس شوید.

4. یادگیری فردی

کلاس های آنلاین این اجازه را به شما می دهد که بتوانید در هر کجا ، هر زمان و هر طور که خواستید فرصت یادگیری فردی داشته باشید. اینکه اختیار زمان و مکان دست خودتان است ، ویژگی فوق العاده کلاس آنلاین محسوب می شود و در نتیجه می توانید هر طور که خواستید برنامه ریزی کنید. اگر یادگیری شما سریع است ، پس مجبور نیستید که برای برگزاری کلاس صبر کنید.

اگر روش یادگیری شما کند و آهسته است ، می توانید تا هر زمان که خواستید گوش دادن به کلاس ها را طولانی تر کنید ؛ بدون اینکه فشار یا اجباری روی شما باشد. یکی از بزرگترین فواید یادگیری فردی این است که به شما اجازه می دهد توانایی خود را در یک درس خاص افزایش دهید و به ضعف هایتان غلبه کنید و یادگیری موثر تری داشته باشید . همچنین اعتماد به نفس  شما را نیز افزایش می دهد.

5.  اتمام سریع تر ترم و صرف زمان کمتر

تعداد زیادی از کالج ها و دانشگاه ها در سراسر دنیا ترم های کوتاهی را به صورت آنلاین به شما پیشنهاد می کنند. به جای این که کلاس های آن ها در 16 جلسه برگزار شود ، آن ها را به صورت آنلاین در 8 جلسه کامل می کنند. در واقع زمانیکه برای آموزش اختصاص می دهید نصف خواهد شد .

در کلاس های حضوری زمان بیشتری برای حضور و غیاب و پرسش های متنوع دانش آموزان اختصاص داده می شود . در بعضی از موارد نیز ممکن است کلاس های جدید بصورت متداوم برگزار نشوند . در نتیجه با آموزش آنلاین این فرصت را خواهید داشت که رشته تحصیلی خود را زودتر به پایان برسانید.

6. دسترسی به منابع

دانش آموزان و دانشجویان می توانند به راحتی به منابع کلاس آنلاین در هر زمانی که بخواهند دسترسی داشته باشند . همچنین می توانند چند رشته را بصورت همزمان سپری کنند. تمام چیزی که برای این کار نیاز دارند ، یک کامپیوتر و یک ارتباط اینترنتی می باشد تا بتوانند به چندین رشته آنلاین دسترسی پیدا کنند. همچنین می توانند از مشاوره ها نیز برای انجام دادن تکالیف و خدمات تحصیلی بهره مند شوند.

معایب کلاس های آنلاین

1.  کمبود تعامل اجتماعی

تعامل اجتماعی یک بخش مهم در تجربه افراد دانشجو می باشد. حضور در دانشگاه فرصتی است که با افراد و دوستان جدید آشنا شوید که این امر در مهارت های اجتماعی شما بسیار تاثیر گذار است. همچنین می توانید در بحث های کلاس شرکت کنید و دیدگاه های جدیدی به دست بیاورید که انجام آن در کلاس های آنلاین تقریباً غیر ممکن خواهد بود.

2. عدم کاربرد در همه دروس

سطح برگزاری کلاس های آنلاین روز به روز در حال پیشرفت است اما هنوز امکان برقراری آن برای همه رشته ها وجود ندارد . شاید کلاس های آنلاین برای رشته هایی مثل تجارت ، تاریخ ، اقتصاد و زبان بسیار موثر باشد اما هنوز رشته هایی وجود دارند مثل شیمی ، زیست ، مهندسی و دیگر رشته های این چنینی که نتوانسته اند از کلاس های آنلاین استفاده کنند. زیرا این افراد نیازمند حضور در آزمایشگاه ها و بررسی های حضوری هستند.

3.نیازمند دیسیپلین بالا

انعطاف پذیری بالا و کمبود اجبار برای پاسخگویی دانشجو یا دانش آموز باعث می شود تا دانشجویان یا دانش آموزان وقت زیادی را هدر بدهند . بسیاری از دانش آموزان انگیزه خود را از دست می دهند و نمی توانند تکالیف خود را به موقع انجام دهند . در نتیجه برای موفق شدن در کلاس آنلاین باید دیسیپلین شخصی بالا و مدیریت زمان خوبی داشته باشید و مهارت های خود را نظم و ترتیب بخشید تا در این راه موفق شوید. در غیر اینصورت احتمال افت درسی وجود خواهد داشت.

4. اعتبار کم

ممکن است که بسیاری از افراد ساعت ها در فرمت های مختلف رسانه های اجتماعی در کلاس های آنلاین شرکت کنند اما بسیاری از سازمان ها هنوز به اطلاعات ، علم و آگاهی افراد فارغ التحصیل از کلاس آنلاین اعتماد کافی ندارند و آن ها را با افرادی که کلاس های حضوری سپری کردند ، مقایسه می کنند. در نتیجه می توان این را یکی از نقاط منفی کلاس های آنلاین دانست.

5. فشار بیشتر روی خانواده ها

از آن جایی که ارتباط موثر تحصیلی بین معلم و دانش آموزان وجود ندارد ، در نتیجه خانواده ها باید این کمبود را جبران کنند بعضی از کودکان در برقراری ارتباط بصورت آنلاین ناتوان یا ضعیف هستند که این مساله باعث می شود کار والدین چند برابر گردد.

6. ارتباط کاملاً غیر حضوری

کلاس های آنلاین نمی تواند تجربه رابطه انسان ها را به خوبی نشان دهد. زمانی که در کلاس درس سنتی هستید ، می توانید  استاد را ببینید  از زبان بدن او استفاده کنید و با حرکات او خیلی از مفاهیم را درک کنید اما در کلاس آنلاین این امکان وجود نخواهد داشت. در نتیجه ممکن است که سطح یادگیری تا حدی افت داشته باشد و تنها راه ارتباطی شما از طریق نوشتار و مکالمه است.

7.    نیازمند مسئولیت پذیری فردی

دیگر مسئولیت همه چیز با خودتان است. اینکه چه زمانی تکالیفتان را انجام دهید ، چه زمانی به کلاس مراجعه کنید یا چه زمانی آن را به پایان برسانید. همه این ها به تصمیم خود شما بستگی دارد. در نتیجه باید بلد باشید که چگونه زمان خود را مدیریت کنید.

کلمات کلیدی :       
اشتراک گذاری :